I tillegg til å skrive masteroppgave har Nora jobbet deltid hos oss siden januar i år, og nå er oppgaven levert.
– Hva har du undersøkt i din oppgave?
– Jeg har jobbet med en problemstilling knyttet til restriktive parkeringstiltak. Kan slike tiltak påvirke bilbruken vår? For at flere skal bruke bærekraftige transportmidler har Bergens- og Trondheimsområdet, samt Nord-Jæren, inngått byvekstavtaler som inneholder tiltak som skal innføres for å bidra til å nå nullvekstmålet. Forskningsinstituttet NORCE skal undersøke parkering som et restriktivt tiltak som en del av et større forskningsprosjekt, sier hun.
For å kunne besvare problemstillingen har hun utført en komparativ casestudie av utvalgte grunnkretser i byområdene. Undersøkelsen viser at parkering kan ha stor innvirkning på valg av transportmiddel.
– Hva tar du med deg av studiene inn i arbeidet hos Prosjektil?
– Dette er aktuelle tema og en viktig kompetanse for oss, spesielt i vårt arbeid med mobilitetsplaner. I disse planene ser vi på både restriktive og positive tiltak for å stimulere til miljøvennlige reisemidler. Vi ønsker jo generelt å legge til rette for en bærekraftig utvikling, og da er transport og reisemidler viktige elementer.
– Har du funnet noen svar under studiet?
– Undersøkelsen viser at Trondheim og Bergen mer kompakt enn Nord-Jæren og har dermed kortere avstander. I tillegg har de flest bedrifter i Trondheim og Bergen kontor i sentrum. I vårt område er bedriftene mer spredt, og mange er på Forus. Det betyr at byformen til Trondheims- og Bergensområdet har bedre utgangspunkt for å redusere bilbruk sammenlignet med Nord-Jæren.
Konklusjonen i oppgaven er kanskje ikke så overraskende.
– Redusert parkering kan være et effektivt tiltak mot bilbruk i byene. Det kan imidlertid være utfordrende å redusere parkering i etablerte områder hvor blant annet mange har privat parkering, da spesielt utenfor sentrumskjernen.
– Men, restriktiv parkeringsdekning og parkeringsavgift i sentrum er effektive tiltak for å få ned bilbruk. Noe mer utfordrende parkering fører til at bilen blir mindre attraktiv og andre mer bærekraftige transportmidler blir hyppigere brukt, sier Nora H. Krag.

Ta kontakt
